Liberalul Mihai Firica critica actuala administratie in privinta Podului Stirbei ..

0
7

Liberalul Mihai Firica critica administratia locala in privinta unui proiect care a costat 1 milion de euro .. Este vorba despre Podul Stirbei care inca nu a fost inaugurat de catre actuala administratie !

„Pregătiți osanale, sarmale, baclavale…
Hai, a venit campania, așa că Podul Știrbei (Podul suspendat, cum l-au trecut în acte ignoranți din Primăria Craiova) poate fi inaugurat pentru lăudarea Olgutei. Nu a avut vreun merit, dimpotrivă, dar Genoiu s-ar pune preș din obișnuință. Lucrările au fost umflate din pix, cu niște costuri cât pentru un pod nou, dar nu contează. Au furat, da’ au mai și făcut ceva, cum ar spune alegătorul turmentat. Haideți, lucrările au fost finalizate în 2019, banii au fost plătiți, redați craiovenilor Podul Știrbei.
Nu e al vostru!” a scris liberalul Mihai Firica pe pagina de socializare ..

„Construit în stil romantic și aproape identic cu podul suspendat din Parcul Buttes Chaumont din Paris, Podul Știrbei continuă să impresioneze prin frumusețea și soliditatea construcției și acum, la peste 115 ani de la inaugurare.
Această emblemă romantică a orașului Craiova își leagă existența de câteva nume fără de care construcția nu putea fi realizată: Edouard Redont, arhitectul parcului, Ferdinand Arnodin, antreprenorul, primarul Nicolae Romanescu, inginerul Alfred Bellard – cel care a propus soluțiile tehnice necesare construirii, G.Sohier – unul dintre constructorii podului, Petre Andreescu – fabricantul celor 250 000 de cărămizi necesare podului, Victor Laugier – antreprenorul construcției, Christian Markardt, vopsitorul podului, A. Dubrulle, cel care a realizat ancorajul cu bolțuri metalice și nu in ultimul rând, inginerul craiovean N.N. Fratoștițeanu, cel care a ajutat prin antrepriza sa, neremunerat, la finalizarea zidăriei.

,,Parcul Bibescu, fosta grădină a familiei princiare Bibescu s-a reconstruit, mărit și mult infrumusețat, aducându-se astfel și un omagiu vechilor nóstre familii” , spunea primarul Nicolae Romanescu într-o scrisoare de mulțumire adresată principelui Dimitrie Știrbei, urmașul domnitorului craiovean Barbu Știrbei a cărui familie deținuse terenurile parcului. Principele, în buna tradiție a vremii, ajutase cu o sumă consistentă la construirea parcului, iar în semn de omagiu, municipalitatea botezase podul cu numele domnitorului.
La 16 iunie 1902, printr-o scrisoare de intenție adresată primarului Craiovei, Nicolae Romanescu, firma franceză G.Sohier își arăta disponibilitatea de a construi în Parcul Bibescu un pod în lungime de 52 de metri, cu o lățime a pasarelei de 2 metri. Greutatea acestuia urma să fie de 11300 kg, iar prețul de 9500 franci includea transpotul, vama, montajul precum și planșeele din lemn necesare părții de suprastructură.

Citeste si ...  Ultimul tun al PSD-ului in Craiova ? Sedinta Consiliului Local Craiova transformata de PSD in circ ieftin..

ln urma analizei ofertelor primite și de la Ganz & Co. Budapest și Ruprecht Bucarest, primarul N.Romanescu invită pe inginerul șef al orașului să studieze și să își dea avizul in privința proiectului inginerului constructor Alfred Bellard, de la firma franceză G.Sohier. Deși schița este semnată de Bellard, să notăm că podul conceput de acesta este aproape identic cu podul suspendat, în lungime de 63 de metri, proiectat de celebrul inginer francez Gustave Eiffel in Parcul Buttes Chaumont din Paris. Rămâne ca viitoarele cercetări să arate posibilele legături dintre construcția craioveană și Eiffel, legături doar bănuite azi.
La nota de fundamentare, inginerul Bellard specifica utilizarea pentru zidăria podului ,, a celei mai solide și bine arse cărămizi, furnizarea de Comună a pietrei cioplite și a varului idraulic”.

De asemenea, firma franceză se angaja ca orice depășire a estimărilor in privința materialelor ,,va cădea in sarcina antreprenorului, prisosele însă se vor lăsa in deposit.”
La 18 iulie 1902, primarul Romanescu se adresează Șefului Serviciului Tehnic al Primăriei Craiova: ,,Am onóre a vă invita să faceți la d-nu Sohier comanda podului in cestiune.”
Lucrările de zidărie, executarea picioarelor și ancorajul podului sunt date in antrepriză firmei craiovene Victor Laugier care licitase un preț avantajos, sub prețul devizului estimat. Acestea aveau să fie finalizate împreună cu Antrepriza N.N. Fratoștițeanu din Craiova.
Pietrișul necesar fundației este comandat la firma Tănăsache Florescu, iar cele 250 000 de cărămizi ale celor două picioare de susținere, la firma craioveană P.Andreescu & fii.

Citeste si ...  Doi morţi într-un accident rutier, în apropiere de Craiova, la Melinești..

Lucrările de construcție a picioarelor podului și elementelor de zidărie au fost realizate sub directa supraveghere a inginerilor Laugier și Fratoștițeanu.
Antreprizele acestora sunt cele ce au ridicat picioarele podului și finisarea elementelor de zidărie, deschiderea finală a arcului având 52 metri, cu o lățime de 4 metri.
Fire practică, inginerul-diriginte al Comunei Craiova, Franz Springer, propune pentru amortizarea cheltuielilor construcțiilor din parc instituirea de taxe. La 30 aprilie 1903, taxa propusă pentru trecerea podului urma să fie de 10 bani. Romanescu nu acceptă, invitând pe Springer să răspundă cât a costat rectificarea podului. Primarul făcea aluzie la montajul părții metalice a podului, montaj realizat la fața locului de ingineri, podul nefiind asamblat de probă in prealabil, in Franța. La momentul îmbinării grinzilor au existat nepotriviri, fiind necesare ajustări și măsurători suplimentare, lucru ce a întârziat lucrarea și a mărit devizul.

La 13 mai 1903 este aprobată și vopsirea podului de către Christian Markardt, ,,văpsitor și poleitor” craiovean. Erau propuse două variante: ,, cu minium de plumb și de 3 ori cu uleiu de culóre argintie – lei 475” sau ,, dacă cele din urmă două straturi se adaugă culóre albă, văpsitul podului suspendat urcă la cifra totală de lei 500”. Primarul Romanescu aprobă soluția propusă la 500 lei, astfel podul va avea o culoare argintiu ( două straturi in profunzime) spre alb (un strat la suprafață) , iar zidăria cărămiziu închis (foarte asemănătoare cu a Castelului Fermecat, azi).

Citeste si ...  Restrictii in Craiova ! Se inchid restaurantele, cinematografele si institutiile de spectacol Masura, valabila pana pe 26 octombrie

Suprastructura metalică a fost fabricată în Franța, la Atelierele Metalurgice Schneider Le Creusot. Schneider era și fabricantul suprastructurii Podului Alexandre lll din Paris și construise în epocă multe porturi maritime (Le Havre, Casablanca, Helsinki, Bordeaux).
Asamblarea componentelor podului a durat numai două luni și s-a realizat la Atelierele G. Sohier Paris. Firma franceză acceptase in mod excepțional reducerea duratei lucrărilor de la trei luni la două în urma negocierilor directe cu primarul Romanescu.
Cu o imensă deschidere între piloni și o putere de rezistență la 200 kg/mp, Podul Știrbei din Parcul Bibescu, era, la inceputul secolului XX, unul dintre cele mai mari poduri de acest gen din România.

Ultimele retușuri la zidarie au loc pe 16 septembrie la piciorul nordic, ,,pilier du nord”. Este data la care constructorii lspas Cristescu, llar S. Petrescu, Nicolae Marin, lon Florescu și Grigore Nedelcu, cocoțați pe schele, își scrijelesc numele în cimentul proaspăt, ei intrând astfel in acest crâmpei de istorie a Craiovei.
lnaugurarea lui a avut loc la sfârșitul lunii septembrie 1903, la acest eveniment participând Majestățile Lor, Regele Carol l al României și Regina Elisabeta. Pentru a imortaliza momentul, primarul Craiovei a apelat la Franz Duschek, Fotograful Oficial al Curții, acesta oferindu-și serviciile în urma înțelegerii convenite printr-o asiduă corespondență cu Romanescu.

Un aport deosebit la ridicarea acestei construcții, ca de altfel la finalizarea întregului parc, l-a avut doamna Lucia Romanescu, soția primarului Craiovei, cea care împreună cu un grup de doamne din înalta societate a reușit strângerea prin colecte publice a numeroase sume de bani necesare finanțării lucrărilor.” Text: Craiova mea

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here